Enduce
Normsäkrad kommunikation hjälper Enduce att nå nya segment
När Enduce smarta golvbrunnar skulle lanseras för allmänheten 2024 såg företaget till att normsäkra sin produktkommunikation och företagsprofil.
– Vi är supernöjda med resultatet, säger Enduce VD Thomas Holmberg. Linns granskning blev en tydlig målbild för gruppen att sträva mot och nu använder vi analysen som rättesnöre och även som underlag i våra konsultkontakter.
Det är aldrig för tidigt för en genomlysning av det här slaget. Hellre en träffsäker start än kostsamma lärdomar längre fram.
Snabbfakta om Enduce
-
Idén bakom Umeåbaserade Enduce golvbrunn härstammar från 2008 med en vision om att utveckla en energieffektiv golvbrunnslösning.
-
Idag erbjuder de en duschgolvbrunn som återvinner upp till 75 procent av energin från varje dusch vilket är världsledande.
-
Läs mer på enduce.se
Utmaningar och möjligheter
-
Ett bredare tilltal – ”Hur vi uppfattas är avgörande för vår framgång. Vi tittar oss i spegeln och ser en grupp vita medelålders män, men vår produkt är ju till för alla. Hur uppfattas vi av andra, och hur vet vi det? Vilka tilltalar vi? Vad berättar våra texter, våra färger och våra bildval om vår produkt, och om oss?” säger Thomas Holmberg.
-
Ökad lönsamhet – ”Våra bidragsfinansiärer förutsätter att vi arbetar med jämställdhet och vi vill att våra investeringar inom det här området ska göra så stor nytta som möjligt. Tilltalet och träffsäkerheten är avgörande för vår framgång.”
Vad Vkna gjort
-
Kommunikationsanalys – Vkna granskade Enduce kommunikation med fokus på representation, formgivning, färger, språknivå och tilltal. Vilka tilltalas av kommunikationen idag? I analysen tog vi avstamp i företagets varumärkesplattform och kommunikationsstrategi och fokuserade på frågor som:
- Vem befolkar Enduces rum? Vilka liv levs och vilka perspektiv saknas?
- Vad signalerar ord, bilder och färger angående vårt erbjudande – och hur kan det tolkas av olika grupper?
-
Fokusgrupper och utblick mot konkurrenter – Analysen kompletterades genom enklare fokusgrupper och utblickar mot konkurrenterna.
-
Visuell sammanställning – Underlaget sammanställdes i en visuell och lättsam presentation med konkreta exempel och förslag på förändringar, som överlämnades under ett möte med Enduce och deras samarbetspartners inom kommunikation.
Resultatet
-
Ökad träffsäkerhet – ”Trots att vi är en homogen arbetsgrupp säkerställer vi att våra insatser riktar sig rätt. Om vi inte träffar rätt med vårt erbjudande kommer vi gå miste om väldigt många affärer. I det perspektivet är priset för analysen försumbart”, säger Thomas Holmberg, VD, Enduce.
-
Ökad affärsnytta – ”Arbetet har gett oss insikter om företagets identitet, hur vi ska arbeta och varför, men också större träffsäkerhet när det kommer till målgrupperna. I grund och botten handlar det ni gör om att skapa affärsnytta för oss.”
-
En form av styrdokument – ”Linns granskning blev lite som ett facit för gruppen att sträva mot och nu återkommer vi ofta till ert material i t.ex. konsultkontakter. Det är ett superbra inläsningsmaterial för alla vi samarbetar med när det kommer till kommunikation.”