Hållbarhetsmål, lagkrav och ISO-standarder för inkluderande arbetsplatser
En rad lagar ramar in organisationers arbete med jämlikhet och inkludering på arbetsplatsen. Men när ni arbetar med inkludering bidrar ni också till att uppfylla FN:S global mål. Här sammanfattar vi inkluderingsarbetets ramverk och lyfter fram hur ni kan stärka er konkurrenskraft på en lokal och global marknad.
Ert bidrag till FN:s Agenda 2030 och hållbarhetsmålen
Ert bidrag till FN:s Agenda 2030 och hållbarhetsmålen
Agenda 2030 pekat ur hur vi tillsammans skapar en mer hållbar och rättvis värld. Genom att arbeta för ökad jämlikhet, mångfald och inkludering på arbetsplatsen bidrar ni i första hand till mål nummer 5 och 10, men insatserna anknyter också till en rad andra mål:
-
Mål 5: Jämställdhet – Främja jämställdhet och stärka kvinnors och flickors rättigheter.
-
Mål 10: Minskad ojämlikhet – Minska ojämlikheter inom och mellan länder.
-
Mål 3: God hälsa och välbefinnande – Främja hälsa och välbefinnande för alla, vilket inkluderar att säkerställa en trygg och inkluderande arbetsmiljö.
-
Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt – Säkerställa anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt för alla.
-
Mål 11: Hållbara städer och samhällen – Främja inkluderande och hållbara samhällen där alla människor, oavsett bakgrund, har lika möjligheter.
-
Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen – Främja inkluderande samhällen och rättvisa för alla.
Att leva upp till svensk lagstiftning
När ni arbetar med jämställdhet och mångfald följer ni diskrimineringslagen och andra relevanta regelverk, vilket minskar risken för rättsliga påföljder samtidigt som ni stärker företagets anseende som en ansvarsfull arbetsgivare. Våra kompetensområden anknyter till många lagar, men fyra är mer framträdande än andra:
-
Diskrimineringslagen (2008:567): Denna lag är den mest centrala för att reglera jämställdhet på arbetsplatsen. Lagen förbjuder diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Diskrimineringslagen ställer också krav på arbetsgivare att bedriva ett aktivt och målinriktat arbete för att främja lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet.
-
Kapitel 3 i Diskrimineringslagen handlar specifikt om arbetsgivares skyldigheter att arbeta förebyggande och främjande för att motverka och förhindra diskriminering. Det inkluderar att undersöka om det finns risk för diskriminering, analysera vad risken beror på, vidta skäliga åtgärder och att följa upp och utvärdera. Processen kallas aktiva åtgärder.
-
Arbetsmiljölagen (1977:1160): Denna lag reglerar arbetsgivares ansvar för att säkerställa en god arbetsmiljö för alla anställda och förebygga ohälsa, vilket också innefattar att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och andra former av kränkande särbehandling.
-
Föräldraledighetslagen (1995:584): Denna lag reglerar rätten till föräldraledighet och förbjuder diskriminering av föräldralediga. Det är också en viktig del av jämställdhetsarbetet då den bidrar till att både män och kvinnor har möjlighet att kombinera arbete med familjeliv.
Stärkt konkurrenskraft genom ISO-certifieringar
En ISO-certifiering visar att ert företag har klarat en oberoende granskning och uppfyller internationella standarder för kvalitet, säkerhet och hållbarhet som fastställts av International Organization for Standardization (ISO). Att uppnå dessa standarder stärker ett företags trovärdighet och konkurrenskraft på en global marknad.
Våra insatser är särskilt betydelsefulla i arbetet för att uppfylla fyra ISO-certifieringar:
-
ISO 30415 – Mångfald och inkludering: Den internationella standarden för mångfald och inkludering lanserades i maj 2021 och är en vägledning för att skapa en inkluderande arbetsmiljö, där fokus ligger på ett långsiktigt engagemang för mångfald och inkludering. Standarden hjälper organisationer att identifiera och åtgärda ojämlikheter i sina system, policyer, processer och rutiner.
-
ISO 45001 – Arbetsmiljö: En standard med fokus på att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö. Standarden betonar vikten av att i riskbedömningar inkludera sociala faktorer, som arbetsorganisation, trakasserier och arbetsplatsens utformning. Standarden uppmuntrar till förbättring av arbetsmiljön med särskild hänsyn till jämställdhet, och säkerställer att kommunikationen på arbetsplatsen tar hänsyn till kön.
-
ISO 26000 – Socialt ansvar: En standard som hjälper företag att ta ansvar för sin påverkan på samhället och miljön, där social hållbarhet (jämlikhet och icke-diskriminering) ingår.
-
ISO 9001 – Kvalitetsledning: Trots att denna standard huvudsakligen handlar om kvalitetsledning, bör företag också integrera jämställdhet i sina rutiner för att säkerställa en rättvis och icke-diskriminerande arbetsmiljö.