Normsäkra er bildbank
Allt fler organisationer använder kommunikation som medel för att utmana normer och positionera sig på marknaden. Normkreativ kommunikation handlar inte enbart om representation – vilka som syns i bild och får uttala sig – utan också om hur fenomen, platser och människor porträtteras.
Den normkritiska kommunikationens fallgropar
Det finns en rad fallgropar när det kommer till normer och kommunikation – som hur män framställs som kontrollerade och affärsfokuserade medan kvinnor i ledningsposition porträtteras med avväpnande leenden mot en bakgrund av en prunkade berså.
Genderswap: Att byta ut en man mot en kvinna, eller tvärtom, och se hur bildens innebörd förändras. Här syns Vkna:s Johanna iscensätta ett foto av hotellägaren Petter Stordalen.
Stereotyper kan smyga sig in i varje steg av processen – från konceptualisering, valet av fotograf, instruktionerna till fotografen och de som blir fotograferade, till urvalet av bilder, beskärning och redigering. Även den mest mångfacetterade bildbanken kan leda till ensidiga gestaltningar, om medarbetarna i slutändan väljer vissa fotografier framför andra.
Låt en utomstående syna bildbanken i sömmarna
Vi normgranskar och normsäkrar ert bildmaterial så att det bättre speglar era värderingar och tilltalar era målgrupper. Vi förespråkar i regel små, genomtänkta justeringar hellre än stora, överdrivna gester – det är ofta i detaljerna som de största förändringarna sker.
Nyfiken på hur er bildbank står sig?
Hör av dig så hjälps vi åt med representationen – utan att det känns varken pliktskyldigt eller konstruerat.
Nyfiken på hur er bildbank står sig?
Hör av dig så hjälps vi åt med representationen – utan att det känns varken pliktskyldigt eller konstruerat.