Skip to main content
OK Västerbotten

Mikrokurser och normvandringar ger ringer på vattnet

Med elbilarna förändras människors sätt att använda bensinstationer. Hur ser vi till att så många som möjligt kan känna sig hemma och välkomna i dessa nya sociala rum som växer fram? Och hur rekryterar vi en personalstyrka som speglar samhället?

På uppdrag av OK Västerbotten har vi på Vkna utvecklat en serie skräddarsydda mikrokurser i inkludering, men också en specialanpassad normvandring för butiker.

En man och en kvinna som står och pratar
citat

Kreativiteten och nyfikenheten hos er gjorde att vi landade där vi skulle.

– Johanna Aretorn, personalchef OK Västerbotten
 En svart pil som pekar ner

Snabbfakta om OK Västerbotten

  • OK Västerbotten grundades 1944 och är en lokal, kooperativ förening som ägs av sina drygt 90 000 medlemmar. 

  • I länet finns totalt 35 stationer som ägs och drivs av OK Västerbotten och samarbetar under varumärket OKQ8.

Utmaningar och möjligheter

  • Nå fram till nya kunder – OK Västerbottens genomsnittkund är Kurt 70, som är trogen och som har varit med i alla år. Vi når honom, men vilka når vi inte? Hur kan vi behålla Kurt och samtidigt tilltala andra målgrupper som vi vill nå?

  • Spegla samhället  – Vi är en samhällsviktig service. Vi ska spegla samhället och vi ska vara en attraktiv och central mötesplats inte bara för vissa, utan för alla, säger Johanna Aretorn.

  • Bli en mer attraktiv arbetsgivare – Arbetslösheten i Västerbotten är låg och alla som arbetar på en servicestation behöver dessutom ha körkort. Allt vi gör kring normer handlar om att våra medarbetare ska trivas och tala gott om oss, så att vi behåller och attraherar så många som möjligt.

  • Öka mångfalden bland personalen – Sett till ålder och kön är arbetsgrupperna blandade, men vad gäller etnicitet och språk finns utrymme för utveckling. OK Västerbotten vill spegla samhället, och det finns stora vinningar med en personalstyrka som talar en variation av språk.

Vad Vkna gjort

  • Utbildningar – Vkna har utbildat OK Västerbottens ledare inom arbetsplatskultur och normer.
  • MikroföreläsningarUtifrån OK Västerbottens behov har vi tagit fram nio studioinspelade mikroföreläsningar på aktuella teman såsom kundbemötande, jargong och inkluderande beteenden, som fogas in i organisationens befintliga utbildningsportal.
  • NormvandringarFör att få in fler perspektiv på hur butikerna kan bli mer inkluderande och tilltala fler, fick Vkna i uppdrag att butiksanpassa vår Normvandring. Vi besökte två butiker i Umeå, utvecklade normvandringen och lät trycka en specialanpassad version som levererades tillsammans med en skräddarsydd introduktionsvideo.
Utropstecken

Resultatet

  • Johanna Aretorn, HR-chef: ”Det märks att ni är vana att tänka utifrån olika perspektiv, exempelvis i att vi utöver mikrofilmerna också fick filmmanusen. Människor tar ju till sig kunskap i olika format. Det vi skapat är lättillgängligt för våra medarbetare.”

  • ”Det här är ett arbete som ger ringar på vattnet. Det har satt igång processer och skapat intresse hos andra, bland annat inom OKQ8-kedjan och andra arbetsgivare vi berättat om arbetet för.”