Skip to main content

Vkna:s beprövade workshops

– Inom flertalet olika ämnen

Under de senaste tio åren har vi genomfört workshops om dussintals olika ämnen och på en stor variation av arbetsplatser. Några av våra workshops är mer efterfrågade än andra. Vi tänker på dem som våra fyra hörnstenar.

1. Normer och inkludering på arbetsplatsen

Att medarbetarna ska kunna uppmärksamma och motverka ojämlikhet och exkludering, förutsätter kunskap om hur det visar sig i vardagen. Den här workshopen är ett första steg i arbetet för en schysstare arbetsplats.


Tidsåtgång
: 2,5–3 h

Målgrupp: Medarbetare på alla nivåer inom organisationen

Form: Workshop som blandar kunskapspåfyllnad med kollegiala samtal och praktiska övningar. Fysiskt eller digitalt.

Målet är att deltagarna lämnar workshopen med ökad förståelse för:

    • Hur organisationskulturer skapas och sin egen roll i den processen.
    • Hur normer förekommer och verkar på arbetsplatsen.
    • Vad svenska lagar säger om exempelvis trakasserier och diskriminering.
    • Hur de tillsammans kan bygga en mer inkluderande arbetsplats.

Söker ni en mer storskalig utbildning, läs mer om vårt jämställdhetsverktyg.

2. Inkluderande ledarskap för schysstare arbetsplatser

Som språkrör och förebilder har ledarna en alldeles särskild roll när det kommer till inkludering i arbetslivet. Studier visar att några särdrag utmärker särskilt inkluderande ledare, egenskaper som ledarna inom din organisation kan utveckla och förfina. I den här workshopen går vi närmare in på hur, och varför.


Tidsåtgång
: 2,5–3 h

Målgrupp: Ledare på alla nivåer

Form: Workshop som blandar kunskapspåfyllnad med kollegiala samtal och praktiska övningar. Fysiskt eller digitalt.

Målet är att deltagarna lämnar workshopen med ökad förståelse för:

    • Åtta egenskaper som utmärker en inkluderande ledare och hur det märks i vardagen.
    • Små handlingar i vardagen som bidrar till inkludering.
    • Deltagarna får med sig praktiska redskap att omsätta i praktik på kort och lång sikt.

3. Normkreativ och inkluderande kommunikation

Om vi vill nå fler och nya grupper behöver vi skaka av oss gamla arbetssätt och våga tänka nytt. Det behöver inte vara sort och det behöver inte vara omvälvande. Små rutiner och principer kan göra stor skillnad.


Tidsåtgång
: 1,5–3 h

Målgrupp: Kommunikatörer och medarbetare som kommunicerar med organisationens intressenter

Form: Workshop som blandar kunskapspåfyllnad med kollegiala samtal och praktiska övningar. Fysiskt eller digitalt.

Mål: Deltagarna lämnar workshopen med kunskap om hur normer förstärks och utmanas genom kommunikation och hur de med små medel kan påverka bilden av den egna organisationen, nå nya grupper och skapa fungerande rutiner.

4. Agera mot trakasserier och oschysst beteende

Trakasserier och olämpligt beteende dyker upp i de flesta organisationers medarbetarundersökningar och är ett utvecklingsområde. Den här workshopen göra chefer trygga i att ingripa vid trakasserier, olämpligt språkbruk, jargong och skämt.


Tidsåtgång
: 2,5–3 h

Målgrupp: En målgrupp är ledare, som har ett särskilt ansvar i dessa frågor, men det är också möjligt att hålla workshopen för medarbetare.

Form: Workshop som blandar kunskapspåfyllnad med kollegiala samtal och praktiska övningar. Fysiskt eller digitalt.

Målet är att deltagarna lämnar workshopen med ökad förståelse för:

    • Kunskap om bakomliggande mekanismer
    • Kännedom om svensk lagstiftning och krav
    • Ökad förståelse för sin egen roll och stärkt tilltro till sin egen förmåga att agera och markera mot oschysst beteende
    • Kännedom om fungerande metoder för att bryta oschysst beteende

Vill du veta mer?

Maila oss och berätta om dina utmaningar så berättar vi mer om våra lösningar.

Vill du veta mer?

Maila oss och berätta om dina utmaningar så berättar vi mer om våra lösningar.

Är du nyfiken på vad våra kunder säger? Här efter följer citat från kunder:
Citat

Vi bjöd in Linn Eckeskog för att hålla en workshop i Jämställd kommunikation – det blev otroligt lyckat. Mycket skratt, samtal och igenkänning. Vi behöver påminnas och prata om hur vi kommunicerar både i text och bild. Det blev en workshop vi kollegor pratade länge och återkommande om.

– Bengt Strömgren, strateg, Region Västerbotten